9 سپتامبر 2022 - یک مطالعه بزرگ بین المللی نشان داد که بیشتر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی (CVD)برای زنان و مردان مشترک هستند. این اولین مطالعه از این نوع است که نه تنها شامل افرادی از کشورهای پردرآمد بلکه از کشورهایی با درآمد متوسط(​​که در آنها بار CVD بیشترین است) و کم درآمد نیز می شود. در این مطالعه ی جهانی، عوامل خطر شامل عوامل خطر متابولیکی (مانند فشار خون بالا، چاقی و دیابت)، رفتاری (سیگار کشیدن و رژیم غذایی) و روانی اجتماعی (وضعیت اقتصادی و افسردگی) در بین حدود 156000 فرد بدون سابقه CVD در فاصله ی سنی 35 تا 70 سال ارزیابی شد. این افراد در 21 کشور با درآمد کم، متوسط ​​و بالا در پنج قاره زندگی می کردند و به طور متوسط ​​به مدت 10 سال تحت نظارت قرار گرفتند.

این مطالعه در مجله ی لنست منتشر شد.

نویسنده اول این مقاله، دکتر مرجان ولی عطایی، پژوهشگر موسسه تحقیقات سلامت جمعیت (PHRI) در دانشگاه مک مستر و علوم بهداشت همیلتون، گفت: زنان و مردان دارای عوامل خطر CVD مشابهی هستند که بر اهمیت یک استراتژی مشابه برای پیشگیری از CVD در مردان و زنان تاکید می کند. به طور کلی، زنان نسبت به مردان در معرض خطر کمتری برای ابتلا به CVD بودند، به خصوص در سنین پایین تر.

محقق اصلی و نویسنده ارشد این مطالعه، پروفسورسلیم یوسف مدیر اجرایی PHRI، و استاد دانشگاه مک مستر و متخصص قلب در دانشکده ی علوم بهداشت همیلتون، گفت: با این حال، رژیم غذایی ارتباط قوی‌تر با خطر CVD در زنان نسبت به مردان داشت، چیزی که قبلاً توضیح داده نشده بود و نیاز به تأیید مستقل دارد.

سطوح بالای کلسترول بد (LDL) و علائم افسردگی، ارتباط قوی تری با خطر CVD در مردان نسبت به زنان داشت. الگوهای این یافته ها به طور کلی در کشورهای با درآمد بالا و کشورهای با درآمد متوسط ​​بالا و در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​پایین مشابه بود.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/09/220909094545.htm